Otsikko
Kuinka olisi eduskunnassa menetelty, jos viime perjantainen ydinvoimaäänestys olisi päättynyt lopputulokseen: 99 jaa, 99 ei ja 1 poissa/tyhjä ? olisiko…

Kysytty

Kuinka olisi eduskunnassa menetelty, jos viime perjantainen ydinvoimaäänestys olisi päättynyt lopputulokseen: 99 jaa, 99 ei ja 1 poissa/tyhjä ? olisiko äänestys tehty uudestaan? Vastaavaa tapausta ei liene aiemmin paitsi vaaleissa, joissa arpa ratkaisee. Eduskunnassa ei kuitenkaan varmaan mitään vanhanaikaista paavinvaalia olisi tämän asian tiimoilta järjestetty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asian käsittelyä eduskunnan täysistunnossa säätelee perustuslaki N:o 731/1999 ja eduskunnan työjärjestys
N:o 40/2000.

Perustuslain 41 pykälässä sanotaan asiasta seuraavasti: Päätökset täysistunnossa tehdään annettujen äänten enemmistöllä, jollei tässä perustuslaissa erikseen toisin säädetä. Äänten mennessä tasan ratkaisee arpa, paitsi milloin ehdotuksen hyväksymiseen vaaditaan määräenemmistö. Äänestysmenettelystä säädetään tarkemmin eduskunnan työjärjestyksessä.

Eduskunnan työjärjestyksen 61 pykälässä säädetään äänestystapa seuraavasti: Äänestys toimitetaan
koneäänestyksenä, seisomaan nousten tai avoimena lippuäänestyksenä. Puhemies ilmoittaa äänestystavan.
Keskustelua äänestystavasta ei sallita. Koneäänestys toimitetaan, riippumatta siitä, onko jo äänestetty
seisomaan nousten, jos puhemies katsoo sen aiheelliseksi tai jos seisomaan nousten tapahtunut äänestys puhemiehen mielestä ei ole antanut selvää vastausta taikka jos joku edustaja sitä pyytää. Avoin lippuäänestys toimitetaan, jos koneäänestystä ei teknisistä syistä voida toimittaa tai jos koneäänestys puhemiehen mielestä ei ole antanut luotettavaa vastausta taikka jos äänet ovat menneet tasan. Jos äänet kuitenkin ovat menneet tasan sellaisessa äänestyksessä, joka ei koske eduskunnan lopullista päätöstä kyseisessä käsittelyvaiheessa, uusitaan koneäänestys, ja lippuäänestys toimitetaan vasta, jos äänet uudessakin koneäänestyksessä ovat menneet tasan. Vaaleissa noudatettavasta äänestysmenettelystä säädetään tarkemmin eduskunnan vaalisäännössä N:o 250/ 2000.

Kyseiset lait löytyvät Finlexistä http://www.finlex.fi/ kyseisen lain numeroilla.