Onko Suomen yliopistoilla oikeus evätä opiskelijan opinto-oikeus seurauksena rikoksesta, joka on tehty opintojen aloittamisen jälkeen? Yhdysvalloissa usein…

Kysytty

Onko Suomen yliopistoilla oikeus evätä opiskelijan opinto-oikeus seurauksena rikoksesta, joka on tehty opintojen aloittamisen jälkeen? Yhdysvalloissa usein vaaditaan yliopistolta rangaistusta opiskelijoille, jotka on tuomittu kampusalueella tehdystä rikoksesta, miten tämä menisi Suomessa? Millaisin perustein suomalainen yliopisto voi erottaa opiskelijan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finlexin sivuilta löytyy lainsäädäntö: Laki yliopistolain muuttamisesta 954/2011. Opiskeluoikeuden peruminen on kohdassa 43 a §.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110954

Lapin yliopiston sivuila on kerrottu lyhyesti, miten yliopistolaki muuttui: "Lakimuutokset mahdollistavat korkeakoulujen ja koulutuksen järjestäjien puuttumisen tilanteisiin, jotka liittyvät opiskelijoita koskeviin soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksiin. Erityisesti halutaan parantaa mm. alaikäisten turvallisuutta, opiskelu- ja työyhteisön turvallisuutta sekä yksittäisen opiskelijan oikeusturvaa."

http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Opiskelu/Opinto-oikeudet-ja-ilmoittautu…