Otsikko
Ostin joskus 1990-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa satukirjan, joka kertoi tontusta, joka vaelteli luonnossa ja tapasi mm. metsän eläimiä. Siinä oli tosi kauniit kuvat ja yhdell

Kysytty

Ostin joskus 1990-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa satukirjan, joka kertoi tontusta, joka vaelteli luonnossa ja tapasi mm. metsän eläimiä. Siinä oli tosi kauniit kuvat ja yhdellä keskiaukeamalla on kuva, jossa tonttu ratsastaa muistaakseni ilveksellä ja on ihana tähtitaivas. Kirja on noin A4-kokoinen ja vaakasuunnassa. Kyseessä ei ole Viktor Rydbergin Kotitonttu-kirja. Itseltäni on kirja hävinnyt enkä ole löytänyt sitä kirjastoistakaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelemasi kirja voisi kuvauksesi perusteella olla Lotta Gahrtonin kirjoittama ja Stefan Hanssonin kuvittama Eläinten jouluaatto. Suomennoksen on kustantanut Otava vuonna 1998. Kirjassa joulupukki on lähdössä reellään jakamaan lahjoja ihmisille, kun hän kohtaa tunturissa pulaan joutuneita naaleja, joita hän päättää auttaa. Matkallaan joulupukki kohtaa monta muutakin metsän eläintä, mm. ilveksen sekä hirven, jolla hän pääsee ratsastamaan.

Teosta on vielä saatavilla kirjastoista eri puolella Suomea, joten mikäli teosta ei sinun kirjastostasi löydy, niin kaukolainaus voisi olla yksi mahdollisuus.