Ystävääni pyydettiin oikeusjuttuun todistajaksi. Voiko pyyntöön vastata kieltävästi? Lähetetäänkö pyyntö kirjallisena?

Kysytty

Ystävääni pyydettiin oikeusjuttuun todistajaksi. Voiko pyyntöön vastata kieltävästi? Lähetetäänkö pyyntö kirjallisena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun henkilö kutsutaan todistajaksi oikeuteen, haastemies antaa haastetodistuksen kirjallisesti tiedoksi. Siihen ei saa vastata kielteisesti, muutoin kuin tietyissä poikkeustapauksissa. Tämä käy ilmi oikeuskäymiskaaren 17 luku 20 §:ssä.

Oikeudenkäymiskaaren löydät Suomen Laki 1:stä hakemiston kautta. Teksti löytyy myös Finlexistä, joka on Valtion säädöstietopankki http://www.finlex.fi/fi/ . Polku menee lainsäädännöstä ajantasaiseen lainsäädäntöön, asiasanojen oikeudenkäymisk* ja todistajat kautta suoraan Oikeudenkäymiskaareen, joka on annettu 1.1.1734.