Suomessa suoritetaan joissain tapauksissa oikeudenkäynti "suljetuin ovin". Onko tämä perisuomalainen ilmiö vai tunnetaanko se (sotaoikeudet pois lukien)…

Kysytty

Suomessa suoritetaan joissain tapauksissa oikeudenkäynti "suljetuin ovin". Onko tämä perisuomalainen ilmiö vai tunnetaanko se (sotaoikeudet pois lukien) muissakin Länsi-Euroopan maissa tai Yhdysvalloissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeusvertailua on tehty Oikeudenkäynnin julkisuus -toimikunnan mietintöä varten. Tämän komiteanmietinnön numero on 2002:1.

Myös lakia oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa koskevassa hallituksen esityksessä HE 13/2006
http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+13/2006
viitataan tämän em. mainitun komiteanmietinnön oikeusvertailuun. Hallituksen esityksessä todetaan myös, että "oikeudenkäynnin julkisuutta koskevan lainsäädännön perusratkaisut vaihtelevat eri maissa ja oikeuskulttuureissa melko paljon, vaikka kaikissa oikeusjärjestelmältään Suomeen verrattavissa olevissa maissa lähtökohtana on oikeudenkäynnin julkisuus."

Komiteanmietinnön oikeuvertailun mukaan oikeudenkäynti voidaan järjestää suljetuin ovin ainakin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Itävallassa, Portugalissa ja Kanadassa.