Miksi Korkein Oikeus lyhennetään KKO? Eikö Ko olisi oikeampi?

Kysytty

Miksi Korkein Oikeus lyhennetään KKO? Eikö Ko olisi oikeampi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhennettä KKO käytetään korkeimmasta oikeudesta vakiintuneesti
oikeudellisissa teksteissä ja muuallakin. Se on isoilla kirjaimilla ja kko pienillä kirjaimilla tarkoittaa kirkkoa. KO tai ko taas viittaa käräjäoikeuteen (aik. kihlakunnanoikeuteen kun oli erikseen
raastuvanoikeudet). Korkeimmasta oikeudesta lyhennettä KO tai ko ei pidä käyttää. KHO viittaa korkeimpaan hallinto--oikeuteen. Ruotsiksi vastaavat lyhenteet ovat HD ja HFD.

Korkeimman oikeuden kotisivun osoite on www.kko.fi ja ennakkopäätöksiin
viitataan näin: KKO:2009:19.

Aina kun lyhennettä käytetään tekstissä se on syytä avata. KKO käytöstä yleiskielessä/asiatekstissä pätee sama kuin lyhenteissä muutenkin eli ensimmäisen kerran tekstissä käytettäessä se kirjoitetaan ulos tai avataan lyhenneluettelossa. Ainakin toimittajat lyhennettä kyllä käyttävät ja esim. Valtiokalenterissa näkyy olevan teksti korkein oikeus (KKO).
Tiedotteissaan korkein oikeus käyttää lyhennettä KKO.

Nyrkkisääntönä voisi olla että lyhennettä KKO käytetään ennakkopäätöksissä
aina mutta muuten korkein oikeus kirjoitetaan ulos.

Ohessa Kotus-sivulta lyhenneluettelo:
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/selaus/1640/ohje/440

41 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Niin mutta miksi juuri näitä kirjaimia käytetään? Mikä on niiden funktio?

Historiallinen, tulee sanoista kuninkaan korkein oikeus

Vuonna 1915 vaihtelevaa juridista lyhennekäytäntöä varten annettiin ohjeistukseksi, että kihlakunnanoikeudesta tulee käyttää lyhennettä KO. Korkeinta oikeutta ei tuolloin ollut, vaan ylimpänä lainkäyttäjänä oli senaatin oikeudellinen osasto (SOO). Korkein oikeus perustettiin vuonna 1918. Tämän jälkeen korkeimmalle oikeudelle jouduttiin etsimään sopiva lyhenne, sillä KO oli jo käytössä ja vakiintuneen käytännön mukaisesti se tarkoitti kihlakunnanoikeutta. Tämän seurauksena päädyttiin lyhenteeseen KKO. Eräät lakimiehet käyttivät tuona aikana sekoittamisvaaran vuoksi myös lyhennettä KoO, mutta se ei kuitenkaan vakiintunut yleiseen käyttöön.

Eikö tuo lyhenne tule sanoista Korkein Kihlakunnan Oikeus, eikä niinkään, että se nyt vaa otettiin käyttöön kun KO oli jo käytössä, saatikka että se tulisi erään velmun mukaan kuninkaallisesta oikeudesta?

It Softapaikka Helsinkkiin esposseen bamtllaa olin solteqq oyj ptojektipäälliikkö 14 v tuli tämä ja putsas www. Mxs.fi åaska firma ja tyypåui auttkkaa kiire kiitos noopeesti