Onko suomen kielestä virallisesti poistettu sanan lopusta omistus-pääte, esim. olen aivan innoissaan?

Kysytty

Onko suomen kielestä virallisesti
poistettu sanan lopusta omistus-pääte, esim. olen aivan innoissaan?
Aiemminhan sanottiin innoissani.
Mielestäni päätös on epälooginen.

Vastaus

Vastattu

Adverbien taivutus näyttää olevan virallisesti ennallaan. esim. Olen erittäin innoissanihttps://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=655

Voi olla, että puheessa kieli lyhentyy virallisissakin yhteyksissä. Kotimaisten kielten keskus, Kotus, tietäisi siitä enemmän. https://www.kotus.fi/

Heiltä voi kysyä neuvoa puhelimitse tai lomakkeella. https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta/kielineuvonta

2 ääntä

Kommentit

Sanasta "innoissaan" ei puutu ns. omistusliitettä, se on vain väärän persoonan mukainen. Minä olen innoissa/ni, sinä innoissa/si, hän innoissa/an

Kirjasto: "kieli lyhentyy" - eihän tässä ole mistään lyhentymisestä kyse!

Olen lehdistä lukenut tomittajien kirjoituksista minun näkemys, hänen mielipide. Koska sen on kirjoittanut ihminen, jonka pitäisi osata oikeinkirjoitus, olen miettinyt, onko omistuspäätteet poistettu tarpettomina, kun englanninkielessä ei niitä ole?

Joskus 70-80-lukujen vaihteessa oli TV:ssä sketsi, jossa opettajat juhlivat keskenään kuin teinit ja haukkuivat oppilaitaan tyyliin "hänen possessiivisuffiksit aina unohtuvat". Hyvin monilla on jo kauan ollut vaikeuksia omistusliitten kanssa. Kuitenkin, kun kyse on kieliopista eikä vaan sanastosta, muutos on hyvin hidas.

Minä odotan virallista vahvistusta sille, että suomen kielessäkin on futuurimuoto verbeille . Silloin kun minä kävin koulua, preesens kattoi sekä kuluvan että tulevan ajan. Itse käytän edelleen preesensiä myös tulevisuuden tekojen ilmaisuun.