Onko suomen kielessä sanaa avioliiton ulkopuolella syntyneelle lapselle? Mistä tieto löytyi?

Kysytty

Onko suomen kielessä sanaa avioliiton ulkopuolella syntyneelle lapselle?

Mistä tieto löytyi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen laki (2001) puhuu aviottomasta tai avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta. Esim. Kodin lakitieto -teoksessa (1999) käytetään myös sanaa au-lapsi.
Sorjasen teoksen Suomen kieli, käyttäjän käsikirja (1998)lyhenneluettelosta löytyy au -lyhenne sekä aliupseerin että avioliiton ulkopuolella syntyneen lyhenteenä.
Kansanomaisempia sanojakin löytyy. Nykysuomen sanakirjassa (1978)lehtolapsi = avioton lapsi, äpärä, huorilapsi. Suomen kielen perussanakirja (1990-1994) mainitsee sanat avioton = joka ei ole avioliitossa; lehtolapsi (vanh.) = avioton lapsi; äpärä (halv.) = avioton lapsi. Suomen kielen etymologinen sanakirja (1978) löytää äpärä -sanalle mm. merkityksen avioton tai liian varhain syntynyt lapsi.
Suomen kieltä koskevia kysymyksiä voi esittää puhelimitse vaikkapa Kotimaisten kielten tutkimuskeskukselle, yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.kotus.fi. Sen alaa ovat esim. kielenhuolto, nimistönhuolto, tutkimus, sanakirjat, julkaisut.