Onko Suomen alueella elänyt neandertalinihmisiä?

Kysytty

Onko Suomen alueella elänyt neandertalinihmisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasta on käyty kiivasta keskustelua puolesta ja vastaan, mutta esimerkiksi professori Björn Kurtén on ollut sitä mieltä, että jääkausien välisinä ja sisäisinä lämpökausina Suomessakin on varmasti ollut ihmisiä - varhemmin ehkä pysty- ja heidelberginihmisiä ja myöhemmin neandertalilaisia.

Susivuoren Susiluolasta Etelä-Pohjanmaalla Karijoen ja Kristiinankaupungin rajalla ovat tutkijat löytäneet merkkejä asukkaista ajalta ennen nykyihmisten tuloa alueelle.

Ei ole ollenkaan mahdotonta, että neandertalilaiset olisivat levittäytyneet näin kauas pohjoiseen. Keskilämpötila Suomessa oli jopa neljä astetta korkeampi osan kaudesta, jona neandertalilaiset olivat Euroopan ainoa ihmistyyppi, ja olot Etelä-Suomessa olisivat olleet hyvin sopivat pääasiassa metsästyksellä eläville neandertalilaisille. Riistan lisäksi keräiltävää ravintoa olisi ollut enemmän kuin nykyisin ja ympäri vuoden tarjolla.

Lähde:
Neandertalilaisia Suomessa? - Juha Valste, Neandertalinihminen : kadonnut lajitoveri