Joskus tv-ohjelmassa neandertalilaisista kerrottiin, että pitkälti neandertalilaiset toimivat kuten me. Mutta puuttuu yksi merkittävä henkinen ominaisuus, joka…

Kysytty

Joskus tv-ohjelmassa neandertalilaisista kerrottiin, että pitkälti neandertalilaiset toimivat kuten me. Mutta puuttuu yksi merkittävä henkinen ominaisuus, joka liittyy mielikuvitukseen. Kerrottiin jokin vitsi, jossa esiintyi norsu joka puhui ja kerrottiin, että neandertalilainen ei yksinkertaisesti ymmärtäisi vitsiä, ei ole puhuvaa norsua. Mutta käsitykset neandertalilaisista ovat edistyneet. Tiedetään muun muassa, että toisin kuin ennen uskottiin, he kävelivät ryhdikkäässä pystyasennossa. Onko muuttunut sekin käsitys, että heillä ei olisi ollut mielikuvitusta kuten meillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietämys neandertalinihmisestä muuttuu jatkuvasti mm. uusimman dna- ja geenitutkimuksen myötä. Juha Valste toteaa kirjassaan (2015) että todisteita neandertalinihmisen symbolisesta ajattelusta ja käyttäytymisestä on löytynyt. On pohdittu paljon neandertalinihmisen mahdollisuuksia työkalujen ja korujen käyttöön ja kieleen.

Uutta tietoa aiheesta voi seurata mm. Ylen uusimmista artikkeleista aiheesta ja Tekniikan maailman päivittyvästä teema-artikkelista.

https://yle.fi/uutiset/3-11894011

https://yle.fi/uutiset/3-10089180

https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/tiede/neandertalinihmiset-teknii…

Juha Valste (2015) Neandertalinihminen. Kadonnut lajitoveri. SKS

Svante Pääbo (2015) Neandertalilainen: kadonnutta perimää etsimässä. Art house

Chris Stringer: (2014) Vain yksi jäi. Miten meistä tuli ainoa ihmislaji. Gaudeamus