Olen jo useamman vuoden tuloksetta erästä lapsuuteni lempikirjoista ja olisin ikionnellinen jos joku tämän tunnistaisi. En valitettavasti muista sen paremmin…

Kysytty

Olen jo useamman vuoden tuloksetta erästä lapsuuteni lempikirjoista ja olisin ikionnellinen jos joku tämän tunnistaisi. En valitettavasti muista sen paremmin kirjailijan nimeä kuin kansikuvaakaan. Muistan vain että kirjassa esiintyi poika joka saapui vierailulle melko omalaatuisen sedän/isoisän luo. Eräs esimerkki lause kirjassa oli. "Miksikäs sinä tuota kutsuisit?" "Hattu tai päähine tai mitä näitä nyt on." "Ehei,se on aivokoppa-ananas." Mitään muuta en ikävä kyllä muista. Olen ikuisesti kiitollisuudenvelassa jos joku tämän kirjan minulle löytää :)

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja on Malachy Doylen Eikunkeikkulan linna (Kustannus-Mäkelä, 1999). Siinä tarinan viisivuotias poika tapaa ensi kerran vaarinsa, joka kutsuu hänet vierailulle kotiinsa. Käy ilmi, että itseään Hikkori Hepokatiksi kutsuvan vaarin luona ei käytetä mistään asiasta sen tuttua nimeä: talo on Eikunkeikkulan linna, tuli on Hohkahehku, kissa on Taskumatti, vesi on Litsistippaa, kengät ovat Hiekkalinnan Linttaajat, silinteri on Aivokoppa Ananas, portaat Puumäki, sänky Torkkuohjaamo. Neuvokas poika omaksuu uudet nimitykset nopeasti ja herättää yöllä isoisänsä sujuvasti, kun takan ääressä viihtyvän kissan hännänpää on syttynyt tuleen: "Hikkori Hepokatti! Nouse heti Torkkuohjaamosta, pane Hiekkalinnan Linttaajat jalkaan ja Aivokoppa Ananas päähän ja tule alas Puumäkeä! Taskumatin hännässä on Hohkahehku, ja jos siihen ei pian saada Litsistippaa, Eikunkeikkulan linna palaa poroksi!"

3 ääntä

Kommentit

Tämä oli yksi lapsieni lempikirja 😍