Onko hoito-ohjeita papinkauralle (nuokkupapinkaura)? Miten saisi kasvin jaettua?Juuret,lehdet?

Kysytty

Onko hoito-ohjeita papinkauralle (nuokkupapinkaura)?
Miten saisi kasvin jaettua?Juuret,lehdet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hoito-ohjeita nuokkupapinkauralle (Billbergia nutans) löytyy esimerkiksi Lena Månssonin kirjasta Ruukkukasvit (Otava, 1998):

"Kastellaan kesäaikaan, kuten useimpia muita huonekasveja eikä sen kasvualusta saa silloin liiaksi kuivahtaa kastelujen välillä. Talvella tilanne on täysin päinvastainen. Silloin kastellaan niukasti, erityisesti jos talvettamislämpö on hieman viileä. Käytä mahdollisimman kalkitonta vettä. Kesällä papinkauraa suihkutetaan silloin tällöin ja huolehditaan siitä, että kaikissa lehtiruusukkeiden muodostamissa suppiloissa seisoo vettä. Huonekasviravinnetta annetaan kesällä kastelun yhteydessä joka toinen viikko. Lopun vuotta papinkauraa ei lannoiteta. Papinkaura menestyy normaalissa huoneenlämmössä, toisin sanoen noin 20°C:ssa. Talvettamislämpötila voi toki olla hieman viileähkö, mutta ei alle 16°C, sillä papinkaurahan on trooppinen kasvi. Kesällä sen voi viedä ulos puolivarjoiseen, suojaisaan paikkaan. On vain muistettava tuoda kasvi sisätiloihin ennen kuin syksyllä tulee liian kylmä. Papinkaura istutetaan uudelleen aikaisin keväällä, tai pikemminkin kevättalvella. Uudelleenistutus ei ole tarpeen vuosittain, vaan vain silloin, kun vanha ruukku käy ahtaaksi. Älä suotta vaihda ruukkukokoa kovin suureksi kerralla, sillä nuokkupapinkaura on hidaskasvuinen."

Nuokkupapinkauran lisäyksestä Månsson kertoo seuraavaa:

"Isosta yksilöstä voidaan irrottaa lehtiruusukkeita, jotka eivät vielä ole kukkineet. Toinen tapa on ison kasvin jakaminen. Jokaisessa jako-osassa tulee olla juuria mukana, jotta kasvu käynnistyy. Jakamisen jälkeen kestää useita vuosia, ennen kuin taimet kukkivat."