Onko Rene Belbenoit:n kirjaa Dry Guillotine tai sen käännöstä ollut koskaan saatavilla kirjastosta?

Kysytty

Onko Rene Belbenoit:n kirjaa Dry Guillotine tai sen käännöstä ollut koskaan saatavilla kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot.fi:n sivun maakuntakirjastojen aineistojen monihaku http://monihaku. kirjastot.fi/ löytää Tampereen kaupunginkirjastosta nimekkeellä Dry Guillotine kirjan nimeltä Läpi tulen ja veden, julk. Valitut palat, Suomennosvalikoima. - Kansialanimeke: 38 tositapahtumiin perustuvaa jännityskertomusta uskomattomista pakoretkistä ja täpäristä pelastuksista. – Osakohde 16 on: Pakoni helvetistä / René Belbenoit

Läpi tulen ja veden,IBSN 9511059653 löytyy myös pääkaupunkiseudun aineistohaku HelMetistä http://www.helmet.fi
Kirja kuuluu Käpylän ja Laajalahden kirjastojen kokoelmiin.

6 ääntä

Kommentit

Kyseisestä kirjasta ei ole täyttä käännöstä suomeksi. Valittujen Palojen koosteessa "Kymmenen kuuluisaa kirjaa" (Sanomaosakeyhtiö Laakapaino Helsinki 1958) on luku nimeltä "Pakoni helvetistä". Se on hyvin suppea kertomus Rene Belbenoit'in tarinasta "Dry Guillotine". Aiheesta löytyy myös Blair Nilesin "Pirunsaarelle tuomittu" (WSOY 1931) Eino Palolan suomentamana. Se on kirjoitettu Rene Belbenoit'n haastattelujen pohjalta hänen kärsiessään rangaistustaan "librenä" ennen viimeistä pakomatkaansa.

Kyseisestä maailmankuulusta teoksesta ei tietääkseni ole käännöstä myöskään ruotsiksi. Mutta norjalainen käännös löytyy. Sen nimi on "Landet som dreper 1-2" (Gyldendal norsk forlag Oslo 1943) Alf Harbitzin käännöksenä.