Onko olemassa tietokantaa, josta löytyisivät kaikki Suomessa julkaistut VHS-kasetit? Entä onko kirjastoilla listoja valikoimissa olleista videokaseteista? Onko…

Kysytty

Hei,

Onko olemassa tietokantaa, josta löytyisivät kaikki Suomessa julkaistut VHS-kasetit?
Entä onko kirjastoilla listoja valikoimissa olleista videokaseteista?
Onko yliopistossa opiskelevalla oikeutta päästä tällaisiin arkistoihin, jos sellaisia on olemassa?

Erityisesti kiinnostavat 80-90-luvuilla julkaistut lastenvideot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen elokuva arkistossa, nyttemmin Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, on lakisääteisesti vuodesta 1984 Suomessa levitetyt elokuvat kaikissa formaateissa, mukaan lukien videokasetit.

KAVIn Tenho-tietokannassa on 24080 videolevityksessä ollutta kasettia.
Valtaosa niistä on digitoitu.  Tenho-tietokanta näkyy vain KAVIn sisäverkossa.  Digitoituja videoita voi katsoa KAVIn tiloissa (koronakriisin jälkeen).
Henkilökunta auttaa lastenvideoiden löytymisessä.

1980-luvulla ilmestyi erityisiä videolehtiä. Esim Katson videolehti. Niissä on erikseen listattu lastenelokuvat. Tämä helpottaa poimimaan lastenelokuvat digitoiduista videoista.

Lähteet: Tenho-tietokanta, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Katso!:n videolehti, 184 - 1987.

Vastaavan arkistohoitajan haastattelu, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 16.4.2020