Onko nuortenkirjallisuus genre?

Kysytty

Onko nuortenkirjallisuus genre?

Vastaus

Vastattu

Nuortenkirjallisuus on kohderyhmän iän mukaan määritelty ja genrerajat ylittävä kirjallisuusryhmä. Kirjastojen nuortenosastoilla nuortenkirjallisuudeksi voidaan laskea kaikki sinne sijoitettu kirjallisuus: eri tyylinen kaunokirjallisuus, sarjakuvat, runot, tietokirjatkin. Jokin tietty nuortenkirjallisuuden alalaji voitaisiin kuitenkin ehkä hyvinkin laskea omaksi genrekseen.

Hyvä suomalainen genreä vastaava termi voisi olla tyylilaji. Kirjallisuuden tyylin ohella myös kirjallisuudenhistoria sekä rakennetyyppi voivat erotella kirjallisuuden genrejä toisistaan. Runouden genrejä on vaikkapa lyriikka, joka erottuu romaaneista niin kirjallisuudenhistorian, tekstirakenteen kuin tyylinkin osalta. Romaani- ja novellikirjallisuuden vanhoja genrejä ovat dekkarit, eräkirjallisuus, sotakirjallisuus, tieteiskirjallisuus ja romanssi- eli viihdekirjallisuus. Kirjallisuuden genreillä on usein myös alagenrejä. Esimerkiksi kyberpunk on tieteiskirjallisuuden uudehkoja alagenrejä.

Genrejaottelut ovat kuitenkin epätarkkoja, ja varsin useinkin yksi ja sama teos voitaisiin laskea samanaikaisesti useampaankin eri genreen.