Otsikko
Onko mitään nuorelle sopivaa historiallista romaania/kirjaa, esim. Anna ystävämme, Aurora -vaahteralaakson tyttö tyyppisiä? Vähän "lapsellisemmat" kirjatkin…

Kysytty

Onko mitään nuorelle sopivaa historiallista romaania/kirjaa, esim. Anna ystävämme, Aurora -vaahteralaakson tyttö tyyppisiä? Vähän "lapsellisemmat" kirjatkin käyvät, kuten Aalainen puutarha ja Pikku prinsessa

Vastaus

Vastattu

Historiallisia nuortenromaaneja löytyy monenlaisia. Kysymyksessä mainitun L.M. Montgomeryn Anna-sarjan ohella sama kirjailija on kirjoittanut myös lyhyemmän Runotyttö-sarjan. Salainen puutarha ja Pikku prinsessa viittaavat myös kiinnostukseen klassikkokirjoja kohtaan, joten Louisa M. Alcottin Pikku naisia jatko-osineen sopisi myös.

Kotimaisia historiallisia nuortenromaaneja ovat mm. 1950-luvulle sijoittuva Rauha S. Virtasen Selja-sarjan kirjat. Maijaliisa Dieckmann on kirjoittanut eri aikakausiin sijoittuvia yksittäisiä nuortenromaaneja sekä todellisiin henkilöihin pohjautuvia romaaneja. Myös Raili Mikkanen on kirjoittanut todellisisiin henkilöihin pohjautuvia kirjoja, joista viimeisin on vuonna 2023 julkaistu Haluan näytellä! Tuusulanjärven Ruth Sibelius. Mikkasen tuotannosta löytyy myös muita historiallisia romaaneja.

Käännöskirjallisuudesta voisi nostaa esiin aiemmin mainittujen klassikoiden lisäksi myös Maria Gripen Varjo-sarjan, jossa on mukana maagista realismia.

Lisää kirjavinkkejä löytyy mm. Kirjasampo-sivustolta valmiiksi kootuista kirjahyllyistä. Myös oman kirjaston verkkokirjastosta voi etsiä lisää kirjoja hakusanoilla historialliset romaanit ja nuortenkirjallisuus.