Olen lukenut lapsena 70-luvun alussa silloin jo vanhan näköisen (nuorten)kirjan, joka sijoittui uskoakseni Ranskaan. Kirja kertoi kahdesta sisaruksesta, jotka…

Kysytty

Olen lukenut lapsena 70-luvun alussa silloin jo vanhan näköisen (nuorten)kirjan, joka sijoittui uskoakseni Ranskaan. Kirja kertoi kahdesta sisaruksesta, jotka joutuvat pakenemaan kotoaan jotain vainoa, ja päätyvät asumaan erämaan luolaan. Selviävät siellä neuvokkuutensa avulla, mm laativat vaatteita saalistamiensa eläinten nahoista. He mm tappavat karhun ja juovat sen verta. Haluaisin tietää kirjan nimen ja kirjoittajan, ja oikeastaan ihan perimmältään sen, mikä on se nuoret kotoaan liikkeelle ajanut tapahtuma. Kukaan ei tunnu muistavan tätä, ja enimmäkseen ehdotetaan paljon uudempaa, ja täysin erilaista Luolakarhun klaani -sarjaa.

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla itävaltalaisen Alois Theodor Sonnleitnerin (oik. Alois Tlučhoř) vuonna 1957 julkaistu nuortenromaani Salaisen rotkon lapset. Toini Havu kuvaili teosta Helsingin Sanomien kritiikissä 21.12.1957 lyhyesti näin: "Salaisen rotkon lapset kertoo kekseliäistä lapsista, jotka yksin ja avuttomaksi jääneinä pystyvät elämään yksinäisessä vuorenrotkossa ja ruokkimaan ja vaatettamaan itsensä alkukantaisin keinoin." Tapahtumat sijoittuvat noin vuoteen 1680. Kirjasammossa romaanin aihepiiriksi on merkitty noitavainot.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aub3b379cf-89e7-4e7b-8319-4…

Helmet-kirjastojen kokoelmissa kirjaa ei enää ole. Ainoastaan Vanamo-kirjastojen Hämeenlinnan pääkirjaston varastosta näyttäisi löytyvän yksi lainattava kappale.