Onko myöhäisviikinkiajan Suomesta kirjoitettu nuorten seikkailuromaania, juuri ennen ristiretkiä?

Kysytty

Onko myöhäisviikinkiajan Suomesta kirjoitettu nuorten seikkailuromaania, juuri ennen ristiretkiä?

Vastaus

Vastattu

Viikinkiaikaan ja Suomeen sijoittuvia nuortenromaaneja ovat:

  • Dieckmann, Maijaliisa: Aurajoen tyttö. 1982
  • Hoffman, Yvonne: Halkaistu kivi. 1992
  • Kohonen, Laila: Hopeariipuksen salaisuus. 1991
  • Kulomaa, J. K.: Nuori heimopäällikkö. K. 3.p. 1984
  • Lempinen, Marja-Leena: Kerubin hymy  (1996) ja Pohjantähden valtakunta (1998)
  • Leivo, E. E.: Soturiprinsessa : romaani viikinkiajalta, Idän turkiskauppias ja Kuninkaan testamentti. 2017-2019
  • Lipasti, Roope: Viikinkisolmu, Thorin pöly ja Karhuriimu. 2015-2017
  • Parkkinen, Jukka:  Ali Mustan matka Miklagårdiin. 2008
  • Rautapalo-Rapp, T.: Finn Jousimies : kertomus viikinkiajalta. 1946
  • Valta, Kauko: Vaskikypärä : tarina Hämeen pakanuuden ajoilta. 2.p. 1984