Onko luvallista julkaista toisten kirjoituksia suljetun yhteisön foorumilta ja painattaa niitä kirjaksi? Jos ei, niin minkalaiset seuraamukset asiasta koituu…

Kysytty

Hei! Onko luvallista julkaista toisten kirjoituksia suljetun yhteisön foorumilta ja painattaa niitä kirjaksi? Jos ei, niin minkalaiset seuraamukset asiasta koituu tekijälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeudessa tehdään ero ns. julkisen ja yksityisen toiminnan välillä. Omassa yksityisyydessä saa tehdä melkein mitä vaan, eikä sitä kukaan valvo tai seuraa. Ongelma on lähinnä siinä, että moni uskoo yksityisyyden ulottuvan paljon kauemmas kuin se todellisuudessa ulottuu. Suomessa on lakia tulkittu niin, että yksityinen piiri tarkoittaa lähisukulaisten lisäksi vain muuten läheisiä ystäviä, ei siis ketä tahansa, joka sattuu kotioven sisäpuolelle tulemaan. Erityisesti netissä on vaikea hahmottaa sitä, ettei mikään ns. suljettu yhteisö on automaattisesti yksityisyyden piirissä, jos yhteisö ei todellisuudessakin koostu lähisukulaisista ja ystävistä.

Tästä syystä lähtökohtana on hyvä pitää sitä, että myös suljettu verkkofoorumi on julkista toimintaa, vaikka sitä eivät kaikki pääsisikään näkemään. Tästä seuraa, ettei suljetullakaan foorumilla saa vapaasti levittää ilman lupaa toisten teoksia, tässä tapauksessa kirjoituksia. Jos näistä joku kokoaa kirjan, olisi sellaisen kirjan julkisuuteen päästäminen yhtenäkin kappaleena tekijänoikeusrikkomus. Varsinkin jos tällaista kirjaa myytäisiin, se ei olisi laillista.

Tekijäoikeuslaki:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Kirjailijan tekijänoikeudesta:

https://kirjailijaliitto.fi/kirjailijalle/tekijanoikeus/

https://www.sanasto.fi/kirjallisuuden-tekijanoikeudet/

Tekijänoikeustietoa kansalaisille:

https://tekijanoikeus.fi/

3 ääntä

Kommentit

Mielestäni tässä vastattiin hieman kysymyksen ohi. Ymmärtääkseni kysyjä halusi tietää, onko hänen itsensä ko. "suljetuissa" ryhmissä kirjoittamilla teksteillä tekijänoikeussuojaa eli saako joku toinen julkaista niitä ilman hänen lupaansa. Tai saako hän vastaavasti julkaista kirjan, jossa on suljetuissa ryhmissä julkaistua tekstiä. Ei että saako suljetussa ryhmässä julkaista jonkun toisen tekstejä omalla nimellään.