Onko kirjastossa Pertsa ja Kilu-sarjan kasettia, jossa pojat käyvät kummitustalossa? Tämä jakso kuvattiin Lohjalla Ahtialan kartanossa. En tiedä jakson nimeä.

Kysytty

Onko kirjastossa Pertsa ja Kilu-sarjan kasettia, jossa pojat käyvät kummitustalossa? Tämä jakso kuvattiin Lohjalla Ahtialan kartanossa. En tiedä jakson nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertsa ja Kilu ovat joidenkin Väinö Riikkilän lastenkirjojen sankarit ja Oy Yleisradio Ab:n TV2:n 1975-76 tuottama neliosainen televisioelokuvasarja.
Kyseiset TV-elokuvat on ensin esitetty TV-sarjoina. Sittemmin, 1989, ne on levitetty Yleisradion Tallennepalvelun videoina. Nämä vanhemmat elokuvat olivat Vili Auvisen sovittamia ja ohjaamia. Näitä vanhoja elokuvia on saatavana HelMet-kirjastoista videokasetteina.
Vuonna 2000 Yle TV2 teetti uuden 12-osaisen Pertsa ja Kilu-sarjan, jonka tarinat ovat aivan uusia eivätkä perustu Riikkilän teksteihin. Ne ovat Taavi Vartian kirjoittamia ja ohjaamia. Sarja esitetään uusintana vuonna 2007.
Tätä uudempaa sarjaakin on saatavana HelMet-kirjastoista videokasetteina.
Valitettavasti emme pysty sanomaan, missä jaksossa kuvauksia on tehty Ahtialan kartanossa. Toisaalta videoita on kaiken kaikkiaan vain neljä, niin ehkä voisitte katsoa ne kaikki ja asia selviäisi.
Wikipediassa on runsas selostus Pertsasta ja Kilusta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pertsa_ja_Kilu