Otsikko
Onko kirjastonhoitajana kivaa? Mitä pitää tehdä kirjastonhoitajana?

Kysytty

Onko kirjastonhoitajana kivaa? Mitä pitää tehdä kirjastonhoitajana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastonhoitajan työhön kuuluu erilaisia tehtäviä riippuen siitä, millaisessa kirjastossa työskentelee - kunnan- tai kaupunginkirjastossa, tieteellisessä kirjastossa tai erikoiskirjastossa. Myös kirjaston koko vaikuttaa työnkuvaan: mitä suurempi kirjasto, sitä erikoistuneempia työnkuvat saattavat olla, kun taas pienessä kirjastossa sama henkilö voi hoitaa kaikenlaisia asioita. Isossa kirjastossa on erillisiä osastoja, kuten aikuisten-, lasten- ja musiikkiosasto, ja kaikissa niissä työ on hieman erilaista.

Suuri ja tärkeä osa työstä on asiakaspalvelu. Silloin etsitään vastauksia asiakkaiden kysymyksiin. Kysymykset vaihtelevat tietyn kirjan saatavuuden tiedustelusta aina monimutkaisiin tiedontarpeisiin asti - lueskelemalla tämän verkossa toimivan Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistovastauksia saa työn tästä puolesta aika hyvän kuvan.

Yksi kirjastonhoitajien keskeinen työtehtävä on kokoelmanhoito. Se tarkoittaa sekä uuden aineiston hankkimista kirjastoon että vanhentuneen, huonokuntoisen tai tarpeettomaksi käyneen aineiston poistamista hyllyistä. Kirjaston kokoelma ei ole koskaan valmis, vaan se muuttuu koko ajan, ja kunkin kirjaston kokoelma räätälöidään sen koon ja asiakaskunnan tarpeiden mukaan.

Kirjastonhoitajan työhön voi kuulua myös erilaisten ryhmien opastusta ja opetusta (esim. tiedonhaun opetusta tai kirjaston palvelujen esittelyä), kirjavinkkausta, erilaisten tapahtumien järjestelyä, kirjaston tiedotuksen hoitamista, kotisivuille kirjoittamista ja monenlaista muuta.

Ja kyllä vain, kirjastonhoitajana on kivaa!