Onko kirjastokorttia mahdollisuus hankkia mitenkään netin kautta? Verkkopankkitunnuksilla? Olen liikuntavammainen ja kirjastoon pääsy on hankalaa. Minulla on…

Kysytty

Hei, Onko kirjastokorttia mahdollisuus hankkia mitenkään netin kautta? Verkkopankkitunnuksilla? Olen liikuntavammainen ja kirjastoon pääsy on hankalaa. Minulla on aikoinaan ollut Helsingissä kirjastokortti, mutta se on muuttojen ja elämänmuutosten yhteydessä kadonnut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortin hankkiminen edellyttää henkilökohtaista käyntiä, koska kortti on luonteeltaan henkilökohtainen luottokortti. Kortin myöntämisen yhteydessä asiakas myös syöttää järjestelmään nelinumeroisen PIN-koodin, jota kirjasto ei tiedä eikä saa tietää. Näiden syiden takia kortin hankkimubeb suoraan netin kautta ei ole mahdollista.

Ennen mitään muuta kannattaa joka tapauksessa ottaa puhelimitse yhteyttä siihen kirjastoon, jonka palveluita todennäköisesti käyttäisi. Kirjastossa voidaan tarkistaa, onko kirjastokorttinne edelleen voimassa, vaikka se on kadonnut. Jos kortti on vain kadonnut, uuden saa kirjastosta helposti yhteystiedot tarkistamalla.

Jos omat tiedot eivät ole järjestelmässä enää tallessa, kortin saamista voi nopeuttaa täyttämällä etukäteen tietolomakkeen (http://luettelo.helmet.fi/screens/kirjastokorttihakemus.pdf). Oman kirjaston kanssa voi käytännön järjestelyistä myös neuvotella. Kaikkien HelMet-kirjastojen yhteystiedot löytyvät osoittella www.helmet.fi oikeasta reunasta selaamalla.

Jos liikuntaeste on niin vaikea, ettei kirjastossa asioiminen ole lainkaan mahdollista, kannattaa ihan ensimmäiseksi ottaa yhteyttä oman kunnan kotipalveluun (http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kotipalvelu). Helsingin kotipalveluun voi ottaa yhteyttä puhelimitse arkisin kello 13–15 (09) 3108 5214 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kotikirjasto@hel.fi.

Toivottavasti näillä lähtee kirjaston aktiivinen käyttäminen taas käyntiin :)

Heikki Poroila