Onko tarkempaa tietoa, kuinka paljon Neuvostovenäjällä ja Neuvostoliitosssa teloitettiin kirkkojen piispoja ja pappeja.

Kysytty

Onko tarkempaa tietoa, kuinka paljon Neuvostovenäjällä ja Neuvostoliitosssa teloitettiin kirkkojen piispoja ja pappeja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa lukumääristä emme löytäneet,. Kannattanee tutustua Inna Rogatshinin artikkeliin Venäjän kirkon kärsimystie 1900-luvulla, kommunismin valtakaudella ja sen jälkeen (Kanava-lehti, 1992, nro 7, s. 397-401).

Alla muutama kirja aiheeseen liittyen:

Keeping the faith : Russian orthodox monasticism in the Soviet Union, 1917-1939  / Jennifer Jean Wynot (2004)

- Church under the pressure of Stalinism : the development of the status and activities of Soviet Latvian Evangelical Lutheran Church during 1944-1950  / Jouko Talonen (Väitöskirja, Oulun yliopisto, 1997)

- The Soviet saints / Richard Wurmbrand (1968)