Mitkä ovat kirjoja, jotka kertovat 1950-luvun Neuvostoliitosta?

Kysytty

Mitkä ovat kirjoja, jotka kertovat 1950-luvun Neuvostoliitosta?

Vastaus

Vastattu

Yksinomaan 1950-lukuun keskittyviä kirjoja Neuvostoliitosta on aika vähän, mutta joitain varteenotettavia tarjokkaita kyllä löytyy.

Sally Belfragen Huone Moskovassa on mainio kuvaus neuvostoliittolaisesta yhteiskunnasta ja arkielämästä ulkopuolisin silmin. Belfrage oli nuori amerikkalainen opiskelija, joka vietti 5 kuukautta Neuvostoliitossa vuosina 1957–58.

Poliittis-yhteiskunnallisista teoksista kannattaa nostaa esiin Edward Crankshaw'n Hrushtshevin Venäjä ja Wolfgang Leonhardin Kreml Stalinin jälkeen, jotka kumpainenkin  – omista, toisistaan poikkeavista näkökulmistaan –  tarkastelevat Neuvostoliiton poliittista ja ideologista kehitystä vuodesta 1953 vuosikymmenen loppuun.

Kaunokirjallisuudesta voi mainita esimerkiksi Aleksandr Solženitsynin romaanit, Andrei Bitovin Puškinin talon ja Boris Jampolskin Tarkoin vartioidun kadun. Vladimir Dudintsevin Valkeat vaatteet luonnehtii hyvin Stalinin valtakauden loppuaikoja, vaikka ajoittuneekin tarkalleen ottaen aivan 40-luvun loppuun. Ulkomaisten kirjailijoiden tuotannosta 50-luvun Neuvostoliittoon ja sen oloihin pureutuvat kiintoisalla tavalla esimerkiksi Tom Rob Smithin Lapsi 44 ja Salainen puhe.

2 ääntä

Kommentit

Lasketaanko Viro ja muut Neuvostoliiton miehittämät Baltian maat mukaan neuvostoliittokuvauksiin?

Ehdotan Neuvostolääkäri-trulogiaa, tekijä Juri German.
teosten nimet:
Valaise ja pala
Tulen läpi (kertoo Suuren Isänmaallisen sodan ajasta eli 40-luvusta)
Vastaan kaikesta
En ole aivan varma noiden kahden teoksen ajoitukseta, koska niitä ei ole missään kirjastossa asiasanoitettu, paitsi viimeisen kohdalla on mainittu radiologia.