Onko kirjastoilla luetteloa vieraskielisistä runoista ja niiden suomennoksista? Tarkemmin sanottuna olen kiinnostunut laulurunoudesta tai sävelletystä…

Kysytty

Onko kirjastoilla luetteloa vieraskielisistä runoista ja niiden suomennoksista? Tarkemmin sanottuna olen kiinnostunut laulurunoudesta tai sävelletystä runoudesta, joka olisi suomennettu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kaltaista luetteloa tuskin löytyy mistään valmiina; tätä mieltä ovat olleet kaikki kollegat, joiden kanssa olen kysymystäsi pohtinut. Samaan viittaa myös se, ettei mistään muusta tähän palveluun osallistuvasta kirjastosta ole vastattu kysymykseesi määräajan kuluessa. Ilmeisesti työsi siis on varsin perustavanlaatuista tutkimusta.

Ehkä kannattaisi tutkia myös erilaisia nuottijulkaisuja. Monet runot ja runokäännöksethän ovat päätyneet laulutesteiksi, vaikkei niitä alunperin sellaisiksi oliskaan kirjoitettu. Jonkin verran apua saattaisi olla myös pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista löytyvistä Lauluhakemisto-nimisistä teoksista.

Oletko myös jo tutkinut aineistotietokantaa sillä tavoin, että rajoitat aineistoksi vain musiikkiäänitteet ja lisäät hakutermeiksi erilaisia ulkomaalaisten runoilijoiden nimiä? Äänitteiden täydellisistä luettelointitiedoistahan näkyy usein sekä alkutekstin tekijä että suomentaja.

Kuten varmasti tiedätkin, tietyillä vuosikymmenillä oli tavallista, että suomalaiset runoilijat liittivät omiin runokokoelmiinsa käännöksiään maailmanlyriikasta. Valitettavasti mistään tietokannoista ei suoraan saa selville, keillä runoilijoilla ja missä kokoelmissa tällaisia käännösosioita on. Niinpä nuo vanhat suomalaiset runokirjat pitäisikin kahlata yksitellen läpi, tutkia niiden käännösosiot ja sitten vielä joka runon kohdalta tarkastaa erikseen, olisiko siitä tehty lauluja. Täältä Helsingin kaupunginkirjaston pääkirjaston varastostahan nuo vanhatkin runokokoelmat löytyvät, ja olet tietysti tervetullut tutkimaan niitä, jos haluat ryhtyä näin työlääseen puuhaan.

Lahden kaupunginkirjasto on julkaissut Linkki maailman runouteen -nimisen tietokannan. Siitä löytyy tietoja maailman runouden suomennoksista antiikista nykyaikaan
http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/ (Lisätty 29.2.2008)