Onko Kikan levy Kikka 3 itsessään lähde samannimiselle sanonnalle vai oliko Kikka tietoinen jo tietoisuudessa olleesta sanonnasta nimetäkseen oman levynsä…

Kysytty

Onko Kikan levy Kikka 3 itsessään lähde samannimiselle sanonnalle vai oliko Kikka tietoinen jo tietoisuudessa olleesta sanonnasta nimetäkseen oman levynsä samalla tutulla nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonta on ollut olemassa muodossa "kikka kutonen" jo ennen Kikan levyä, joka ilmestyi vuonna 1991. Heikki Paunonen (Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja) tosin ajoittaa "K-6":n 90-luvulle, mutta se on kuitenkin tätä vanhempaa perua.

Paunonen määrittelee kikka kutosen "taitavaksi harhautukseksi pelissä tai harhautukseksi yleensä". Onkin luultavaa, että sanonnan alkuperä on urheilumaailmassa. Varhaisin K-6, johon sanonnan alkuperää selvitellessäni törmäsin, löytyy Helsingin Sanomien urheilusivuilta: "'No tavallinen kikka kutonenhan tämä oli', naureskeli [Heikki] Lähteenkorva." (HS, 30.11.1975)

Pitäisin siis todennäköisenä, että Kikan markkinointitiimi on levyä nimettäessä yksinkertaisesti hyödyntänyt olemassa olevaa sanontaa.