Otsikko
Onko jotain kirjaa joka kertoo Osaka Expo 1970 -maailmannäyttelystä? Erityisesti japanilaisen metabolisti arkkitehti Kisho Kurokawan asumisutopioista?

Kysytty

Onko jotain kirjaa joka kertoo Osaka Expo 1970 -maailmannäyttelystä? Erityisesti japanilaisen metabolisti arkkitehti Kisho Kurokawan asumisutopioista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osakan maailmannäyttelystä on kirja "Japan world exposition, Osaka 1970 : official report" Teknillisen korkeakoulun kirjastossa (http://lib.tkk.fi/). Voit itsekin saada tämän tiedon kirjaston Teemu-tietokannasta https://teemu.linneanet.fi/
Koska kirjan luettelotiedoista ei ilmene, paljonko teoksessa on Kurokawasta, voit tehdä Teemun sanahaun sanalla "kurokawa?" ja toisen haun "metabolism? +architectur?" Tuloksena on esim. Kurokawa: Metabolism in architecture, 1977, ISBN:0-289-70733-1 TKK:n arkkitehtiosaston kirjastossa.
Taidekorkeakoulujen kirjastosta (https://arsca.linneanet.fi/) löytyy "Kurokawa?"-sanahaulla elämäkertateos Kisho Kurokawa selected and current works / ed. by Stephen Dobney, 1995, ISBN:1-875498-22-2. Kirjaston osoite on Hämeentie 135A ja se on auki ma-to 10-20,pe 10-16 ja la 10-15.
Suomen rakennustaiteen museon kirjastossa voit myös itse hakea (http://212.149.125.116/FIN/search.htm). Vapaasanahaku Kurokawa* antaa 4 teosta, ei kuitenkaan Tai-deteollisen kirjaston elämäkertateosta. Esim. Kurosawan oma teos New wave Japanese architecture luettelotietojen mukaan käsittelee Japanin 1900-luvun modernina arkkitehtuuria.
Rakennustaiteen museon kirjasto, Kasarmik. 24 on avoinna ti-pe 10-16, ke 10-20 ja la-su 12-16. Edellämainittujen lisäksi löytyy yliopistojen yhteisestä Linda-tietokannasta joitakin teoksia lähinnä Oulun ja Tampereen arkkitehtikoulujen kirjastoista. Lindaa voit käyttää pääkaupunkiseudulla esim. kaupunginkirjastoissa ja Taideteollisessa. Oulun yliopiston kirjastolla on esim. teos Kurokawa Kisho / photos by Tomio Ohashi 1989, ISBN:4-306-04106-9 ja Kisho Kurokawa : the architecture of symbiosis, Rizzoli, 1988, 0-8478-0909-9. Näiden kaukolainaus Vantaan kaupunginkirjaston välittämänä maksaa kuitenkin 7 euroa/nide.