Otsikko
Onko japanin keisarin puutarhoista tehty kirjaa? Huhu kertoo, että siitä olisi olemassa kuvitettu teos n. 20 vuotta vanha? Entä onko ilmestynyt myöhemmin…

Kysytty

Onko japanin keisarin puutarhoista tehty kirjaa? Huhu kertoo, että siitä olisi olemassa kuvitettu teos n. 20 vuotta vanha? Entä onko ilmestynyt myöhemmin samasta aiheesta muita kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla seuraava kirja: ”Imperial gardens of Japan: Sento Gosho, Katsura, Shugaku-in”. By Takeji Iwamiya (photos.) and Teiji Itoh (text). With essays by Yukio Mishima, Yasushi Inoue, and Jiro Osaragi, and a foreword by Loraine Kuck. Kirja on ilmestynyt alun perin 1970, mutta siitä on tullut uusi painos 1981. Kirja on isokokoinen ja siinä on 290 sivua. Valitettavasti en löydä kirjaa kotimaisista tietokannoista. Ulkomailta sen varmasti saa kaukolainaksi, mutta jos se joudutaan pyytämään kauempaa kuin pohjoismaista, lainalle tulee hintaa (esim. meillä Helsingissä laina Englannista maksaa 25 euroa).

Kyseessä voi olla myös kirja Iwamiya, Takeji: ”Gardens of Japan: Sento Gosho, Katsura, Shugakuin”. Weatherhill/Tankosha, 1989. Kuten alaotsikosta näkyy, kirja käsittelee samoja keisarillisia puutarhoja kuin ensin mainittu. Kirja on Oulun yliopiston kirjastossa.

Kirja Fujioka, Michio: ”Japanese residences and gardens: a tradition of integration”, Kodansha International 1982, esittelee kuvin ja sanoin Kioton keisarillisia palatseja ja niiden puutarhoja. Kirja on isokokoinen, mutta siinä on vain 48 sivua. Kuvat ovat komeita, mutta niitä ei ole kovin paljon, ja tekstikin on suppeahko. Kirjassa Yamamoto, Kenzo: ”Invitation to Kyoto gardens”, Suiko Books 1989, on pieniä värikuvia Kioton puutarhoista, myös keisarillisten palatsien ja huviloiden puutarhoista. Tekstiä kirjassa on aivan vähän. Näitä kahta kirjaa on useammissa Suomen kirjasoissa.