Millaiset sateet ovat Japanissa yleisimpiä ja miksi? Millaisia paikallistuulia Japanissa voi esiintyä, miksi? Kiitos!

Kysytty

Millaiset sateet ovat Japanissa yleisimpiä ja miksi?
Millaisia paikallistuulia Japanissa voi esiintyä, miksi?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanissa vaikuttaa monsuuni-ilmasto: tuulen suunta vaihtelee eri vuodenaikoina. Talvella puhaltavat Aasian sisällisosista tulevat koillistuulet,jotka aiheuttavat länsirannikolla runsaat lumisateet.
Mantereen lämmetessä vastaavasti kesällä tuulet kääntyvät etelään ja itään, joka aiheuttaa viikkoja kestävän sadekauden. Loppukesän ja syksyn aikana tuulet jälleen kääntyvät ja tuovat voimakkaita myrskyjä, taifuuneja, ja jatkuvan sateen.
Japanissa on useita ilmastovyöhykkeitä pohjoísen leudosta ilmastosta etelän subtrooppiseen. Ilmastoon vaikutavat myös eri merivirrat.
Enemmän tietoa aiheesta löydät esim. kirjoista Maailma tänään osa 22, 1996, Maailmantieto osa 4, 1981 ja Maailmalla, osa Aasia, 2008

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ei vastauksessa näköjään ees luettu kysymystä. Vastaaja voisi hieman miettiä mitä kysytään ennenkuin päästää tyhmiä suustaan.