Onko Eino Leinon Runoon "Drubaduurin laulu" tehty sävellystä ? Jos on niin kuka? Samoin onko Larin Kyöstin runoihin tehdyistä sävellyksistä luetteloa?

Kysytty

onko Eino Leinon Runoon "Drubaduurin laulu" tehty sävellystä ? Jos on niin kuka?
Samoin onko Larin Kyöstin runoihin tehdyistä sävellyksistä
luetteloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino Leinon ”Trubaduurin laulun” on säveltänyt Perttu Hietanen. Kappale löytyy Vesa-Matti Loirin levyltä ”Eino Leino 4: Päivän laskiessa” (Warner Music Finland, 2001).

Viola-tietokanta tietää kertoa, että laulun on säveltänyt myös Erik Melartin, luultavasti 1900-luvun alussa. Melartinin säveltämä laulu on ilmestynyt viisisivuisena partituurina, jonka on julkaissut Apostol. Tarkkaa julkaisuvuotta ei ole tiedossa. Viola-tietokantaan partituuri on listattu nimellä ”Hiiden miekka, op39. Nro 20, Trubaduurin laulu”.

Sävelletyistä Larin-Kyöstin runoista ei ole tietääkseni olemassa kattavaa luetteloa, joskin osoitteessa http://www.recmusic.org/lieder/k/kyosti/ on niitä jonkin verran listattu. Periaatteessa saat Larin-Kyöstin runojen pohjalta tehdyt sävellykset esiin Viola-tietokannasta osoitteesa https://viola.linneanet.fi, kunhan valitset hakutavaksi tekijän ja käytät hakusanana nimeä ”Larin-Kyösti”. Tulos ”Larin-Kyösti, san.” sisältää kaikki sellaiset kappaleet, joissa on käytetty Larin-Kyöstin tekstiä pohjana.

Viola on Suomen kansallisdiskografia, joten se sisältää varsin kattavasti niin nuottien kuin levytysten tietoja, mutta puutteita on etenkin vanhemman aineiston kohdalla. Siksi voi olla, että vanhoissa nuottijulkaisuissa tai kokoelmateoksissa ilmestyneitä Larin-Kyöstin teksteihin pohjautuvia tietoja voi puuttua Violasta. Täydennystä voi koettaa katsoa esimerkiksi HelMet-tietokannasta osoitteesta http://www.helmet.fi etsimällä kappaleita samalla tavalla kuin Viola-tietokannasta. Hienoa tietysti olisi, jos joku Larin-Kyöstistä kiinnostunut laatisi kattavan listauksen hänen runojensa sävellyksistä.