Onko Anjalassa sijaitseva Wreden sukuhautausmaa toiselta nimeltään Kirkkovuoren hautausmaa, vai onko kyseessä kaksi eri hautausmaata?

Kysytty

Onko Anjalassa sijaitseva Wreden sukuhautausmaa toiselta nimeltään Kirkkovuoren hautausmaa, vai onko kyseessä kaksi eri hautausmaata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anjalan kirkkoa koskevassa rekisteriportaalissa sanotaan näin: Kirkon luoteispuolella Kirkkovuorella sijaitseva vanha hautausmaa jäi jo 1800-luvun lopussa lähinnä Wrede-suvun käyttöön. Suvun punatiilinen hautakappeli on vuodelta 1860 (G.Th. Chiewitz). Lisäksi tunnelmallisella hautausmaalla on useita Wrede-suvun jäsenten hautoja muistomerkkeineen, mm. Kakolan vankien Mathilda Wreden haudalle pystyttämä obeliski vuodelta 1934. http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/rapea/re…

9 ääntä

Kommentit

Kävin tuolla hautausmaalla tänään, lähinnä legendan takia, että Mathilda Wreden hahmo vaeltaa siellä hautojen välissä. En nähnyt vanhaa rouvaa, valitettavasti, vaikka istuin hänen penkillään kotvan.
Paikka on mitä mahtavin, suurten, satoja vuosia vanhojen kuusien koristama, hiljainen, synkkä, levollinen.