Tarvitsisin tietoa Nummen hautausmaasta Nurmijärvellä. Esim. milloin perustettu, minkä uskontokunnan hautausmaa se on jne.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa Nummen hautausmaasta Nurmijärvellä. Esim. milloin perustettu, minkä uskontokunnan hautausmaa se on jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaajan työyhteisön nurmijärveläisjäsen viittasi teokseen

Aikamatka Nurmijärven historiaan : muistikuvia ja menneisyyttä pitäjän historiasta / kirjoittaneet Timo Klaukka ja Jaakko Ojanne. - Nurmijärven uutiset, 2005

jonka s. 62-69 on kuvaus Nurmijärven Nummen hautausmaasta.

Nurmijärven kirkon hautausmaa oli 1880-luvun alussa käymässä liian pieneksi ja seurakuntalaiset pyysivät lupaa sen laajentamiseksi. Lupaa ei saatu, koska silloisten hygieniamääräysten mukaan asutus olisi ollut liian lähellä.
Erilaisten vaiheiden jälkeen seurakuntalaiset taipuivat ja päättivät perustaa uuden hautausmaan lukkarin virkatalosta erotetulla alueelle, jota on aikojen saatossa kutsuttu eri nimillä: Nummi, Syrjä, Nummensyrjä, Ärtinnummi, Aholannummi tai Mäyräntöyräs. Seurakunnan kaikki talot joutuivat määrättyinä vuoropäivinä keväällä 1890 kuljettamaan pappilan mailta hiekkaa uuden hautausmaan kunnostamiseksi. Hautausmaan vihkiminen tapahtui 29.6.1890. Sen jälkeen rakennettiin vielä ruumishuone. Jo seuraavana keväänä kävi ilmi, että paikka oli onnettomasti valittu eikä runsas hiekanajo ollut auttanut ongelmaa: maanpintaa lähellä olevat pohjavedet nousivat hautoihin.
Seurakunta pyysi nyt uudelleen lupaa vanhan hautausmaan laajentamiseksi, ja Keisarillisen senaatin kirkollisasiain toimikunta antoikin 21.12.1891 myöntävän päätöksen.
Uuden hautausmaan käyttö - sehän oli syrjässäkin - jäi siis alusta alkaen vähäiseksi. Vuoden 1923 alussa voimaan tullut uskonnonvapauslaki mahdollisti sen, että 18 vuotta täyttänyt henkilö saattoi erota kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien jäsenyydestä. Viime kädessä evankelis-luterilaisten seurakuntien velvollisuudeksi kuitenkin jäi osoittaa tällaisillekin henkilöille hautapaikka. Nurmijärvellä Nummen hautausmaata ruvettiin käyttämään tähän tarkoitukseen ja kansan suussa siitä tuli näin "kirkosta eronneiden hautausmaa", vaikka se olikin kirkollisesti vihitty ja Nurmijärven seurakunnan hallinnoima. Joitakin arkkuhautauksia on Nummella ollut vielä 1960-luvulla ja ainakin yksi uurna on kätketty maahan 1980-luvun puolivälissä.

Lyhyt kuvaus "Uuden" hautausmaan alkuvaiheista löytyy myös teoksesta (s. 302-303)

Nurmijärven pitäjän historia 2 : itsenäisen Nurmijärven pitäjän vaiheet / Päiviö Tommila. - Nurmijärven kunta, 1975

Kuva 1920-luvulta (s. 79) teoksessa

Nurmijärven kulttuurimaisema. - Nurmijärven kunta, 1985