Haussa on runo, jossa kaksi vanhusta kulkee illalla kirkkomaalla. En usko että kyseessä on Pohjanpään "Käy kirkkomaata illoin vanhat mummot", koska tässä…

Kysytty

Haussa on runo, jossa kaksi vanhusta kulkee illalla kirkkomaalla. En usko että kyseessä on Pohjanpään "Käy kirkkomaata illoin vanhat mummot", koska tässä runossa vanhukset ovat miehiä, tai heitä ei ainakaan nimitetä mummoiksi. ja toinen heistä on itse asiassa kuolema. Yhdessä he käyskentelevät hautaumaalla ja keskustelevat. (mutta eivät lapsista, kuten nuo mummot ilmeisesti).
Luulen että tämä ainakin jossain Suomen Runottaren painoksessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi ehdokas kaivatuksi runoksi voisi olla Oiva Paloheimon Hautausmaalla, jossa vanha lehtori ja Kuolema kulkevat hautausmaalla ja keskustelevat kukista: "Iltamyöhällä vielä kulki ja kyykisteli / hautausmaalla kaksi kumaraselkäistä vanhaa. / Yhä enemmän lämmenneinä / he haasteli innostuneesti / kukkasten elämästä."

Suomen runottareen valittujen Paloheimon runojen joukossa tätä tosin ei ole.