Onko aikuisille helppoa suomenkielistä koodauksen/ohjelmoinnin opasta?

Kysytty

Onko aikuisille helppoa suomenkielistä koodauksen/ohjelmoinnin opasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkaistavan suomenkielisen ohjelmointikirjallisuuden perusteella vaikuttaisi siltä, että ohjelmoinnista ja koodauksesta on tullut lapsille tarkoitettua toimintaa. Selkeää ja helppoa aikuisille tarkoitettua suhteellisen tuoretta yleistajuista esitystä ohjelmoinnista en yrityksistäni huolimatta onnistunut löytämään.

Tampereen kaupunginkirjaston käytetyimpien suomenkielisten ohjelmointikirjojen joukosta löytyy esimerkiksi seuraavanlaisia nimekkeitä. Maarit Harsun kirjaa lukuunottamatta näissä paneudutaan johonkin nimenomaiseen ohjelmointikieleen:

Harsu, Maarit, Ohjelmointikielet : periaatteet, käsitteet, valintaperusteet. Talentum, 2005
Kernigham, Brian W., Ohjelmointi. IT Press, 2004 [C-kieli]
Kolehmainen, Kauko, PHP & MySQL : teoriasta käytäntöön. Readme.fi, 2006
Moghadampour, Ghodrat, C#-ohjelmointi. Docendo, 2009
Rintala, Matti, Olioiden ohjelmointi C++:lla. Talentum, 2005
Vesterholm, Mika, Java-ohjelmointi. Talentum, 2015

Mikäli näistä ei löydy käyttökelpoiselta tuntuvaa kirjaa, kannattanee ehkä luoda silmäys myös runsaaseen lapsille suunnattuun ohjelmointikirjallisuuden tarjontaan. Esimerkiksi näitä kuuluu käytetyn kurssimateriaalina aikuisille tarkoitetussa koodausopetuksessa:

Wainewright, Max: Hei, me koodataan : koululaisen ohjelmointikirja. Readme.fi, 2016
Vorderman, Carol, Koululaisen ohjelmointikirja : ohjelmointi on helppoa! Readme.fi, 2017