Olen unohtanut erään vanhan valokuvakirjan nimen. Kirja on julkaistu 1940- tai 1950-luvulla ja siinä pieni tyttö ja poika olivat muuttaneet Helsinkiin maalta…

Kysytty

Olen unohtanut erään vanhan valokuvakirjan nimen. Kirja on julkaistu 1940- tai 1950-luvulla ja siinä pieni tyttö ja poika olivat muuttaneet Helsinkiin maalta ja he kulkivat ihmettelemässä suurta kaupunkia. Kuvat olivat mustavalkoiset ja tekstissä selostettiin Helsingin elämää. Kirjan lapsia haastateltiin Hesarissa n. 10 vuotta sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eero Salola on kirjoittanut teoksen Helsinkiä oppimassa (Otava, 1957, toinen uusittu painos). Alkusanoissa kerrotaan, että teos on tarkoitettu kouluopetuksen rungoksi kotiseutuun tutustuttaessa. Aiemmin oli ilmestynyt Helsinki-Seuran toimesta vastaava kirja, Helsingin kuva-aapinen.
Helsinkiä oppimassa -kirjan kannessa on valokuva, jossa tyttö ja poika juttelevat poliisin kanssa, kenties Mannerheimintiellä. Takana häämöttää torni kelloineen. Kannen yläosan valokuva on mustavalkoinen, rusehtava. Kannen alaosa on turkoosinsininen ja siinä lukee valkoisin tikkukirjaimin HELSINKIÄ OPPIMASSA, OTAVA. Kirjaa on saatavilla ainakin Jyväskylän kaupunginkirjastosta lainaksi. Ensimmäinen kappale nimeltä Helsinkiin alkaa sanoin: "Tiedätkö, Anneli, että meistä tulee helsinkiläisiä?" kysyi Timo sisareltaan Annelilta.