Missä kansakoulun lukukirjassa oli runo, jonka alun muistan: Kuulin kerran kurjen kullertavan, heinämaalla hellertävän. Enempää en muista. Olisi kiva tietää?

Kysytty

Missä kansakoulun lukukirjassa oli runo, jonka alun muistan: Kuulin kerran kurjen kullertavan, heinämaalla hellertävän. Enempää en muista. Olisi kiva tietää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansakoulun lukukirjoja voit käydä selaamassa lähimmässä kaupunginkirjastossasi. Kirjastot säilyttävät kuitenkin vain muutamia oppikirjoja näytteenomaisesti. Suomen kansallisbibliografia FENNICAsta (http://fennica.linneanet.fi), joka sisältää tiedot Suomessa painetuista tai muuten valmistetuista kirjoista, voit myös hakea kansakoulun lukukirjoja.

Runon jäljille saattaisit päästä myös hankkimalla käsiisi teoksen:
Kuulin kurjen kullertavan : (katoavaa kansanperinnettä Tervolasta) / työryhmä: Elsa Alatolonen ... [et al.] ; kuvitus: Anu Kolmonen. - Julkaisija: [Tervola] : Suomen naisten maanpuolustusjärjestö, Tervolan osasto, [2003]

Teos sisältää loruja ja leikkejä.

1 ääntä

Kommentit

Muistellen nähneeni joitakin runoja netissä, vaan en enää löydä.
Nimimerkki Kontiolahden runonlausuja mestari vm 1959-62.