On olemassakirja, joka kertoo suomalaisen ryhmän matkasta Kiinaan ehkä 1800-luvulla. Perustivat sinne osuuskunnan, joka ilmeisesti ainakin sahasi puuta,…

Kysytty

On olemassakirja, joka kertoo suomalaisen ryhmän matkasta Kiinaan ehkä 1800-luvulla. Perustivat sinne osuuskunnan, joka ilmeisesti ainakin sahasi puuta, kenties muutakin. En tiedä kirjoittajaa, saati kirjan nimeä, mutta se lienee 1900-luvun alkupuolen tuotantoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen kirjallisuuden seuran informaatikko löysi kirjan, joka saattaisi sisältää etsimänne tarinan 1800-luvun Kiinan osuuskunnasta. Kyseessä saattaisi olla Amurin yhtiö, ja F.H.B. Laguksen kirja "Amurin maan retki". Amurin yhtiön 26 helsinkiläistä miestä metsästivät yms. Kiinassa. Kirja on ilmestynyt vuonna 1925. Kirja löytyy SKS:n kokoelmista. Voitte tiedustella asiaa tarkemmin puhelimitse,kirjaston yhteystiedot löytyvät osoitteesta
http://www.finlit.fi/yhteys/ksto_yht.htm