Kun suomalainen suuryhtiö tai firma teettää tuotteitaan Kiinassa, voiko se myäs ostaa maata tai tehtaan Kiinassa, tai jomman kumman? Mitä perusmuodoin kuuluu…

Kysytty

Kun suomalainen suuryhtiö tai firma teettää tuotteitaan Kiinassa, voiko se myäs ostaa maata tai tehtaan Kiinassa, tai jomman kumman? Mitä perusmuodoin kuuluu sopimukseen joka tehdään suomalaisen siirtäessä tuotteidensa teon Kiinaan? Voiko kukaan mistään maasta omistaa viljelys- tai kaivosmaata, asunto osakkeen tai talon Kiinassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys oikeudesta omistaa maata tai rakennuksia Kiinassa ratkeaa Kiinan lainsäädännön mukaan ja valitettavasti meillä ei ole asiantuntemusta Kiinan lainsäädäntöön liittyen. Meillä on kokoelmissa joitakin Kiinan lainsäädäntöä käsitteleviä teoksia, mutta parhaimman vastauksen saat Kiinan lainsäädäntöä tuntevalta taholta.

Finpron Kiina maaraportissa syksyltä 2010 http://www.finpro.fi/documents/10304/15931/Chinacountryreport0920194.pdf sanotaan kuitenkin, että "Yksityishenkilöt ja yritykset eivät voi omistaa maata, heillä on vain oikeus käyttää maata tiettyyn tarkoitukseen. Maankäyttöoikeudet voivat siirtyä uuteen omistukseen liikesopimusten, avointen tarjousten tai huutokauppojen kautta. Käyttöoikeuden umpeuduttua voi käyttöoikeutta anoa pidennettäväksi." Raportin mukaan maankäyttöoikeuden pituus vaihtelee sen tarkoituksen mukaan.Lisäksi maankäyttöoikeudesta perittävät maksut vaihtelevat eri puolilla Kiinaa.

Kiinan Suomen edustusto osaisi varmaan neuvoa kysymyksessä. Kiinan Helsingin edustuston yhteystiedot ovat seuraavat:

Kiinan edustusto Helsingissä:
Vanha Kelkkamäki 9-11, 00570 Helsinki
Puh. +358-9-22890 110, 228-90 153, 228-90 129
Fax. +358-9-2289 068, 228 90 155
Sähköposti: press@chinemb.fi
Verkkosivut: www.chinaembassy-fi.org

Helsingin sanomissa on 25.1.2011 julkaistu Taru Salmenkarin pääkirjoitus "Maanomistuksen turva on Itä-Aasiassa heikko" joka voisi olla aiheen kannalta kiinnostava.

Linkistä http://www.novexcn.com/china_law_contents.html voi löytyä jotain.