Otsikko
Olen joskus jostain Kiinaan sijoittuvasta teoksesta poiminut runon, jota en sitten myöhemmin ole onnistunut löytämään; siis runon muistan, vaan en teosta. "…

Kysytty

Olen joskus jostain Kiinaan sijoittuvasta teoksesta poiminut runon, jota en sitten myöhemmin ole onnistunut löytämään; siis runon muistan, vaan en teosta. " Maailma on murheen meri, ihmiselämä tuskaa tuskan jälkeen. Lyhyt laulu on lopussa, kuun kiekko lohjennut. Jossakin täällä kauniissa kaupungissa vihreitten lehtien alla on verilammikko, jaden
värinen. Jade ei säily ikuisesti ja veri kuivuu tyhjiin aikanaan. Vain väre pintaan jää ja muiston tuoksu. Onko tämä todellisuutta vai harhaa, perhosen unta, totta vain sen hetken." Olisin kiitollinen, jos teoskin löytyisi.

Vastaus

Vastattu

Kirja voisi olla Lin Jutangin Leski, nunna ja kurtisaani : kolme kiinalaista tarinaa. Kysymyksen runo sisältyy tarinaan Neiti Tu.