Olivatko panssarikalat eli Placodermit lähempää sukua rustokaloille vai luukaloille? Ymmärtääkseni niillä oli rustoinen tukiranka mutta kallo tai jopa ruumiin…

Kysytty

Olivatko panssarikalat eli Placodermit lähempää sukua rustokaloille vai luukaloille?

Ymmärtääkseni niillä oli rustoinen tukiranka mutta kallo tai jopa ruumiin koko etuosa jollain lajeilla oli passaria joka oli tehty luusta (ainakin mun kirjassa sanotaan näin)

Vastaus

Vastattu

Eläinten maailma : Otavan iso eläintietosanakirja. 1, Aarnikotka-Iibikset (Otava, 1977) kertoo hakusanan fossiili alta löytyvässä fossiilisia kaloja käsittelevässä tekstiosuudessa, että panssarikalat (Placodermi) olivat leuallisten yläluokkaan kuuluvan rustokalojen luokan alkeellisimpia edustajia.