Olisin kiinnostunut tietämään enemmän Turun vanhoista säilyneistä rakennuksista.

Kysytty

Olisin kiinnostunut tietämään enemmän Turun vanhoista säilyneistä rakennuksista. Voi olla puu-tai kivitalo, eri ikäisiä. Mistä saisi tietoa, mihin tarkoitukseen erilaiset rakennukset on alunperin rakennettu, kuka on rakennuttanut? Olen toisinaan kokeillut nettihakua tai Wikipediaa osoitteen perusteella mutten ole löytänyt mitään.

Vastaus

Vastattu

Turun vanhoista rakennuksista on kirjoitettu paljon kirjoja. Alla on joitain ehdotuksia - lisää löytyy esimerkiksi hyllystä 92.81 (Varsinais-Suomen historia) ja 72.92 (Arkkitehtuurin historia, Suomi).

Aalto, Petri:

Turun lähiöt

Laaksonen, Mikko:

Turku: historialliset kaupunkikartat

Turun seudun arkkitehtuuriopas

Turun seutu kartoin

Lahtinen, Rauno:

Kävely 1920- ja 1930-lukujen Turussa

Kävely jugendtalojen Turussa

Turku ennen ja nyt

Turku ilmasta

Turun Jugend

Kylistä kasvoi Turku (Turun museokeskus 2021)

Myös internetistä voi löytää tietoa Turun rakennuksista. Yksi hyvä tiedonlähde on Turun opaskartta osoitteessa opaskartta.turku.fi . Jos valitset kartan valikosta Asuminen ja rakentaminen -> Rakennustiedot, saat näkyviin kaikkien Turun rakennusten valmistumisvuoden, kerrosluvun, asuntojen määrän ja muita tietoja. Karttapalvelusta saat näkyviin myös vanhoja karttoja, ilmakuvia ja muuta hyödyllistä Turkuun liittyvää.

Toinen kiinnostava karttapalvelu on Vanhat kartat -verkkosivusto (vanhatkartat.fi). Sivustolta löytyy karttoja eri aikakausilta. Kartat on aseteltu suunnilleen oikeisiin koordinaatteihin, ja niitä voi helposti verrata nykytilanteeseen säätämällä kartan läpinäkyvyyttä. Vanhat kartat on saatavissa myös sovelluksena puhelimeen, joten sen avulla voi vaikka liikkua maastossa tarkastelemassa paikkoja, joissa aikaisemmin sijaitsi jokin kiinnostava rakennus.

Asialleen omistautunut paikallishistorian harrastaja voi etsiä tietoa kiinnostavista paikoista myös tutkimalla vanhoja digitoituja sanomalehtiä. Lisäksi Kansallisarkistossa ja Turun kaupunginarkistossa on paljon tietoa yksittäisistä paikoista ja rakennuksista - osa materiaalista on vapaasti luettavissa verkossa, mutta sen löytäminen vaatii hieman perehtymistä.

Jos haluat tietoa jostain tietystä rakennuksesta, voit lähettää lisäkysymyksen siitä ja voimme tutkia, onko rakennuksesta esimerkiksi kirjoitettu kirjaa.