Minua kiinnostaa Turussa Pakkarinkatu 1:ssä oleva jugend-henkinen kivitalo. Milloin se on rakennettu ja kuka sen on suunnitellut?

Kysytty

Minua kiinnostaa Turussa Pakkarinkatu 1:ssä oleva jugend-henkinen kivitalo. Milloin se on rakennettu ja kuka sen on suunnitellut jne.? Miksiköhän talosta ei löydy juuri mitään googlaamalla, esim. talosivua Oikotiestä tai historiatietoja?

Vastaus

Vastattu

Rauno Lahtisen ja Hannu Laaksosen teoksessa Kävely jugendtalojen Turussa (2006, s.151) kerrotaan, että rakennusmestari Adrian Thomander sai piirrettäväkseen Linnankadun ja Pakkarinkadun kulmassa olevat puutalot vuonna 1907. Talojen piirustukset tilasi talonomistaja, poliisikonstaapeli Gustaf Emil Järvinen. Sisäpihan rakennukset suunnitteli puolestaan veli rakennusmestari Kaarlo Thomander. Neljä vuotta myöhemmin, vuonna 1911, valmistui Pakkarinkadun puolella oleva kivinen naapurirakennus, joka sekin oli Adrian Thomanderin poliisikonstaapeli Järviselle suunnittelema. Kirjassa mainitaan talon huomiota herättävin osa, sen puolipyöreä torniosa. Kirjan mukaan samantyyppisen Thomander oli alun perin suunnitellut myös Humalistonkatu 13:een, mutta se poistettiin 1920-luvulla tehtyjen muutosten yhteydessä.

1910-luvulla Turun ulkonäkö oli Lahtisen mukaan hyvin suurelta osin rakennusmestari Adrian Thomanderin käsialaa. Siihen nähden Thomander on ollut varsin unohdettu rakennusmestari. Veljekset Thomandereista  ja heidän suunnittelemistaan rakennuksista kerrotaan enemmän varsinkin Lahtisen Turun jugend- teoksessa (s. 56-70)., vaikka juuri Pakkarinkatu 1:stä siinä ei kerrota.

Lähde: Rauno Lahtinen ja Hannu Laaksonen: Kävely jugendtalojen Turussa (2006)

Rauno Lahtinen: Turun jugend (2015)