Merinovillaa saadaan tietyn rotuisista lampaista, hyödynnetäänkö niitten liha myös vai meneekö se hukkaan?

Kysytty

Merinovillaa saadaan tietyn rotuisista lampaista, hyödynnetäänkö niitten liha myös vai meneekö se hukkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merinolampaat tunnetaan villastaan, mutta niissäkin on olemassa rotuja, joiden lihaa hyödynnetään yhtälailla kuin villaakin. Jalo Einolan kirjassa Vuohieläimet - luonnonvaraiset sekä kesyt lampaat ja vuohet on esitelty erilaisia lammasrotuja ja tällaisia kahteen tarkoitukseen sopivia ovat esimerkiksi German mutton merino ja Medium-wool merino. South african mutton merinon taas kerrotaan ennen kaikkea olevan liharotu.

Maaseutumedian sivuilla kerrotaan, että vaikka villa on merinoiden päätuote, niin merinon kasvatuksen talous vaatii myös lihan tuotantoa.

Suomen eläinsuojelun nettisivuilla kerrotaan seuraavasti: "Lammastalouden päätuote on kuitenkin liha, ja myös villarotuisten lampaiden elämä päättyy noin neljävuotiaina teurastamossa, kun niiden villantuotanto laskee."

Jos asia kiinnostaa vielä enemmän niin ProAgriasta löytyy lammas- ja vuohituotannon asiantuntijoita https://etela-pohjanmaa.proagria.fi/asiantuntijapalvelut/hae?tag=138&re…