Olisiko tietoa suomenruotsalaisesta kansanmusiikista? Myös esimerkkiartisteja :')?

Kysytty

Olisiko tietoa suomenruotsalaisesta kansanmusiikista? Myös esimerkkiartisteja :')?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen verkkokirjastoista voi hakea teoksia suomenruotsalaisesta kansanmusiikista tai kyseistä musiikkia hakusanoilla "suomenruotsalaiset", "kansanmusiikki" ja valita aineistolajiksi esim. "teksti" tai "cd". Vaski-kirjastojen kokoelmista löytyy näillä hakusanoilla esimerkiksi Finlands svenska folkinstitutin julkaisuja eri aiheista. Teoksessa Paimensoittimista kisällilauluun (1976) käsitellään myös hieman suomenruotsalaista kansanmusiikkia Ann-Mari Häggmanin artikkelissa Ruotsalaisseutujen pelimannit ja soittimet.

Suomenruotsalaista kansanmusiikkia cd-muodossa löytyy esimerkiksi Svenska Litteratursällskapet i Finlandin sarjasta Finlandssvensk Folkumusic (tai Finlandssvensk folkmusik). Artisteista ja pelimanniyhtyeistä mainittakoon esim. Marianne Maans, Maria Kalaniemi, Vörå Spelmansklubb, Sammuls, Mikael Fröjdö, Åke Grandell, Bergmans spelmanslag, Sibbo spelmanslag, ja Klas Gustafsson.