Etsin suomalaista kansanmusiikkia, instrumentaalista, käytettäväksi A.Kiven "Kihlaus" näytelmässä, jota teen Teatteri Kultsalle. Voisitteko ehdottaa jotakin…

Kysytty

Etsin suomalaista kansanmusiikkia, instrumentaalista, käytettäväksi A.Kiven "Kihlaus" näytelmässä, jota teen Teatteri Kultsalle. Voisitteko ehdottaa jotakin/joitakin yhtyeitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Plussa-aineistohaussa voit katsella pääkaupunkiseudun kirjastojen kokoelmaa. Osoite on http://www.libplussa.fi/ Valitse ensin haluamasi kunta ja sen jälkeen tarkennettu haku. Kirjoita asiasana tai luokka-kohtaan: suomi kansanlaulut ja valitse näytä-valikosta: vain cd-levyjä. Haun tulokseksi saat myös laulettua kansanmusiikkia, mutta viitteiden täysistä tiedoista voit tarkistaa onko kyseessä laulu- vai soitinmusiikki. Myös saatavuustiedot on mahdollista tarkistaa.
Tässä muutamia selauksen perusteella poimittuja esittäjiä, jotka esittävät soitinmusiikkia:

Piirpauke, Troka, Salamakannel, Kaustisen purppuripelimannit, Sorokoska, Wilssonin pelimannit, Kangasalan balladipelimannit, Järviseudun viulumestarit, Mulukka, JPP, Järvelän näppärit.

Vaikka kysyitkin erityisesti yhtyeitä niin kannattaa tutustua myös Maria Kalaniemeen, joka on tämän hetken arvostetuimpia etno- ja kansanmusiikin esittäjiä Suomessa.