Olisiko tiedossa mitään materiaalia, joka kertoisi elämästä neuvosto-Virossa ja nyttemmin uudelleen itsenäistyneessä Virossa - dokumentteja tai romaaneja?

Kysytty

Olisiko tiedossa mitään materiaalia, joka kertoisi elämästä neuvosto-Virossa ja nyttemmin uudelleen itsenäistyneessä Virossa - dokumentteja tai romaaneja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Plussa-aineistohausta löytyi pari teosta, jotka kertovat elämästä Neuvosto-Eestissä. Ne ovat: Laigna, Karl: Tietoja Neuvosto-Eestistä. Osuuskunta Vastavoima, 1987 ja Vaino, Karl: Neuvoto-Eesti eilen, tänään, huomenna, 1981.

Lisäksi löytyi Aleksi-lehtitietokannasta seuraavat artikkelit: Larmola, Yrjö: Millaista oli elämä Neuvosto-Virossa, Kanava, 1994/7 (s.395-398); Kalajoki, Atte: Kaltio ajan hermolla 1965: Toivo Kuldsepp muistelee sillanrakentamista yli Suomenlahden, Kaltio, 1993/6 (s.170-171) ja Virkkunen Sakari: Pysähtynyt baletti: Martti ja Aune Simojoen matka Neuvosto-Viroon ja mitä siitä seurasi, Suomen kuvalehti, 1992/7 (s.32-33).

Viron nykypäivästä saa tietoa esimerkiksi Plussa-aineistohausta löytyvistä Viro-Vuosikirjoista, lisäksi seuraavista kirjoista: Saar, Andrus: Viron huominen - raportti Viron nykypäivästä ja tulevaisuudesta, EVA, 1998; Kuusisto, Seppo: Punaisesta sinimustavalkoiseen--raportteja Virosta 1982-199, VAPK-kustannus 1991, sarja: Kleio ja nykypäivä. Tietoa kannattaa hakea myös Viron matkaoppaista.

Nyky-Viron oloista kertovia lehtiartikkeleita löytyi seuraavasti: Alinen, Marja: Elämää epävarmuudessa, Yliopisto, 1998/11 (s. 28-29). Nyky-Virosta on ylipäätään kirjoitettu runsaasti lehtiartikkeleita, joita pääsee selailemaan Helsingin kaupunginkirjaston työasemilta netistä osoitteesta www.lib.hel.fi kohdasta lehdet ja Aleksi.