Otsikko
Olisiko teillä suositella Kuningas Arthurista ja pyöreän pöydän ritareista kertovaa kirjaa kuudesluokkalaisille? Kirja voisi olla niin lapsille sopiva…

Kysytty

Hei! Olisiko teillä suositella Kuningas Arthurista ja pyöreän pöydän ritareista kertovaa kirjaa kuudesluokkalaisille? Kirja voisi olla niin lapsille sopiva tietokirja kuin fantasiakirja, mutta tärkeää olisi, että kirja opettaisi kyseisen tarun lukijalle, joka ei tietäisi siitä vielä mitään. Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu

Kuningas Arthurista ja pyöreän pöydän ritareiden maailmasta on paljon niin kauno- kuin tietokirjallisuuttakin, varsinkin englanniksi, mutta hieman myös suomeksi.

Ehkä viihdyttävin tapa tutustua aiheeseen kirjojen kautta olisi valita luettavaksi jokin mukaansa tempaava fantasiakirja tai vastaava, joka väljästikin sijoittuisi kuningas Arthurin maailmaan. Tällainen voisi olla Kevin Crossley-Hollandin Arthur-fantasiatrilogia:

Crossley-Holland, Kevin:

  • Näkyjen kivi
  • Ylityspaikalla
  • Rajaseudun kuningas

Arthurista ja pyöreän pöydän ritareista on kirjoitettu juoneltaan ja henkilöiltään erilaisia versioita ja tarinoita jo varhain, vuosisatoja sitten, joten kovin tarkka ei siis tarvinne olla sen suhteenkaan, noudattavatko kertomukset tarkkaan joitakin alkuperäisiä kertomuksia. Tässä kuitenkin yksi tunnetuimpia tarinaversioita tarkemmin seuraava teos, josta useita painoksia:

  • Sutcliff, Rosemary: Arthur-kuninkaan tarinoita

Jos Arthurin maailma alkaa kiinnostaa enemmän, edellä jo mainittu Kevin Crossley-Holland on kirjoittanut myös kuvitetun nuorten tietokirjan aiheesta:

  • Kuningas Arthur ja hänen ritarinsa

Helmet-kirjastojen tietokannasta löytyy paljon lisää kirjoja aiheesta hakusanoilla Arthur, kuningas, fikt.