Otsikko
Olisiko suositella taikauskosta kertovaa kirjaa lapsille ja nuorille?

Kysytty

Olisiko suositella taikauskosta kertovaa kirjaa lapsille ja nuorille? Jotain sellaisia kirjoja siis, mistä oppilaat voisivat tietokirjamaisesti tutustua erilaisiin taikauskon piirteisiin.

Vastaus

Vastattu

Tein Helmet.finna.fi sivustolla haun hakusanalla taikausko. Rajasin aineiston tietokirjoihin ja lasten ja nuorten osastoon. Haku toi 9 suomenkielistä vastausta esim. Deary, Terry: Karmea totuus keskiajasta, Hjelt, Marjut: Taikametsä : tarinoita ja taikoja suomalaisesta metsästä ja Allen, Judy: Yliluonnollista : outoja ilmiöitä, uskomuksia ja tapahtumia. Linkki Helmet.finna.fi

Sama haku rajattuna aikuisten osastolle löytää 41 teosta. Esim. Pulkkinen, Risto: Suomalainen kansanusko : samaaneista saunatonttuihin, Kaskinen, Piia: Mustan kissan kirja : miten välttää epäonni ja Turunen, Ari: Pahan merkit, eli, Taikauskoisten tapojen tarina. Linkki Helmet.finna.fi

Hakusanalla uskomustarinat ja rajauksella lastenosastolle löytyy 5 kirjaa. Esim. Levanto, Marjatta: Pelottelun (ja pelon voittamisen) käsikirja, Hämeen-Anttila, Virpi: Tarujen kirja : kansojen kertomuksia läheltä ja kaukaa sekä Wilkinson, Philip: Myytit ja legendat : ensyklopedia. Linkki Helmet.finna.fi

Hakusana uskomukset ja rajaus kaunokirjallisuuteen tuo esiin monta kuvakirjaa aiheesta. esim. Kunnas, Mauri: Kesä Koiramäessä, Alaniva, Kirsi: Liitarhan tarinoita ja Mikkanen, Raili: Suomen lasten kummituskirja. Linkki Helmet.finna.fi

0 ääntä

Kommentit

Vanha klassikko ja sukupolvikokemus Noidan Käsikirja ehkä sopii kriteereihin. Nimestä huolimatta se ei ole käsikirja eikä juurikaan liity noituuteen yleisesti, vaan se on kokoelma kertomuksia ja yleisluontoisia kuvauksia taikauskon ilmentymistä kuten kummituksista ja vampyyreista. Tämä oli pitkään melko harvinainen jopa kirjastojen hyllyillä, sillä näitä varasteltiin, mutta nyt se on uudelleenjulkaistu.