Olisiko mahdollista saada suomeksi muutamaa kohtaa filosofisista teoksista? En pääse itse nyt kirjastoon hakemaan näitä. Apu olisi siis tarpeen, kiitos paljon!…

Kysytty

Hei,

olisiko mahdollista saada suomeksi muutamaa kohtaa filosofisista teoksista? En pääse itse nyt kirjastoon hakemaan näitä. Apu olisi siis tarpeen, kiitos paljon!

-Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophus. Logisch-philosophische Abhandlung. Tarvitsisin kuuluisan "kieleni rajat ovat maailmani rajat" kohdan täsmällisen suomennoksen. Alkuperäisessä tekstissä siihen viitataan näin: “[…] the limits of the language (the language which I understand) mean the limits of my world" ja lainaus löytyy seuraavasta versiosta sivulta 84. Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophus. Logisch-philosophische Abhandlung. Side-By-Side Edition, Version 0.54 (June 4, 2019), London: first published by Kegan Paul, 1922., sivulta 84.

Toinen kohta on Hannah Arendtin teoksesta The Origins of Totalitarianism. Orlando, Austin, New York, San Diego, London: A Harvest book, Harcout, Inc., 1973, first published 1951, sivulta 299. "The conception of human rights, based upon the assumed existence of a human being as such, broke down at the very moment when those who professed to believe in it were for the first time confronted with people who had indeed lost all other qualities and specific relationships – except that they were still human."

Jos kyseiset kohdat löytyvät, saisinko mahdollisesti myös sivunumerot ja teoksien tiedot? Tarvitsisin näitä käännökseni lähdeluetteloon.

Kiitos vielä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tractatus-käännös menee seuraavasti (kursiivit kirjasta):

5.62. Maailma on minun maailmani ja tämä ilmenee siitä, että kielen (ainoan kielen, jota ymmärrän) rajat merkitsevät minun maailmani rajoja. (Ludwig Wittgensteinin teoksesta Tractatus Logico-Philosophicus eli Loogis-filosofinen tutkielma, WSOY 1984, kolmas painos, s. 68, suom. Heikki Nyman)

The Origins of Totalitarianism -käännös kuuluu taas seuraavasti:

Ihmisen omaan olemassaoloon perustuvaksi oletettu ihmisoikeusajatus meni murskaksi samalla hetkellä, kun siihen muka uskoneet joutuivat ensi kerran vastakkain sellaisten ihmisten kanssa, jotka olivat todella menettäneet kaikki muut ominaisuudet ja erityissuhteet – paitsi sen, että he olivat yhä ihmisiä. (Hannah Arendtin teoksesta Totalitarismin synty, Vastapaino 2013, toinen painos, s. 371, suom. Matti Kinnunen)