Otsikko
Oliko kirjaston levyjen kopiointi lainaajan omaan käyttöön laillista ennen tekijänoikeuslain muutosta, ja onko tilanne muuttunut lakimuutoksen jälkeen?

Kysytty

Oliko kirjaston levyjen kopiointi lainaajan omaan käyttöön laillista ennen tekijänoikeuslain muutosta, ja onko tilanne muuttunut lakimuutoksen jälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan kysyjän tarkoittavan 'levyillä' musiikkiäänitteitä.
Kirjaston äänilevyjä sai ja saa edelleen tekijänoikeuslain mukaan kopioida omaan käyttöön.

Rajoituksina äänilevyjen kopioinnissa omaan käyttoön on "jos aineisto on laillisesti saatettu yleisön saataville ja jollei tekninen suojaus estä kopiointia". Tallenteessa mahdollisesti olevaa kopiosuojausta ei saa purkaa kopion tekemistä varten, mutta pelkkää kuuntelua varten sen saa tehdä.

Edellä mainitut asiat koskevat myös DVD-levyjä.

Lisätietoa saa esimerkiksi opetusministeriön sivulta http://www.minedu.fi/ linkistä 'Tekijänoikeus'.